Generalnie zależy o jakich zdjęciach reportażowych się mówi. Zdjęcia reportażowe zazwyczaj nie muszą być oh ach. Zdjęcia reportażowe ma na celu głównie pokazanie danej, zaistniałej sytuacji, która wydarzyła się w danej jednostce czasu i nie powtórzy się drugi raz tak samo, identycznie. Doskonałym przykładem może być zdjęcie, które wygrało Word Press Photo (nie pamiętam kategorii), a mianowicie samobójca, który się podpalił i skoczył, a fotograf to sfotografował (amator - przechodzień), nie ma tam jakość MEGA. Nie na tym polega to.
A jeśli są to zdjęcia reportażowe do druku, to tym bardziej, ponieważ ich jakość i tak ulegnie pogorszeniu na papierze po wydrukowaniu.
Ważne też jest patrzenie na detale, szczegóły, których na pierwszy rzut oka nie widać, a są one istotne i mogę coś mówić o danym wydarzeniu.
Nie można bać się podchodzić bliżej sytuacji, mimo, że czasami trzeba się skradać i kombinować jak się dostać bliżej i zrobić lepsze zdjęcie. Z doświadczenie wiem, że również należy uważać jak się fotografuje, ponieważ wielu np. strażaków nie lubi czy innych ludzi jak bezpośrednio fotografuje się ich, ich twarze. Mało kto zresztą to lubi.
Z tych co tutaj pokazałaś fajne, warte uwagi jest pierwsze, pewnie poniekąd przez zastosowanie B&W, robi to swój specyficzny klimat i dodaje trochę dramaturgii fotografii. Często również jeśli robi się cykl zdjęć reportażowych, to jeśli jedno zdjęcie robi się na B&W reszta również powinna być w takim tonie, dziwnie wygląda trochę gdy jedno zdjęcie B&W, inne kolor i znów B&W. Trzeba się zdecydować. Czasami kolory dodają zdjęciu, a czasami szkodą, ponieważ zwracają zbytnią uwagę oglądającego.
Gdy coś się dzieje szybko, nagle, trzeba umieć zmieniać dynamiczne swoje pozycje. Bezsensu jest stanie w jednym miejscu i fotografowanie wydarzenia z pozycji "biernej" kiedy można z czynnej i w ten sposób ukazując w sposób inny wydarzenie.
Reportażowe zdjęcie to nie tylko wypadki, awarie, pożary itp. Również cyklem zdjęć reportażowych może być "Bieda" gdzie stara się fotografować tą biedę pod różnymi postaciami.
Wszystko przychodzi z czasem, wyczucie, jak się ustawić i przełamanie zbliżania się z obiektywem do innych ludzi, oczywiście z szacunkiem. Jeśli ktoś mówi, prosi, że nie chce mieć zdjęcia, to lepiej grzecznie się wycofać niż np. mieć staranowany sprzęt czy buzię
_________________
"Z radością witaj poważne, trudne i skomplikowane problemy. To w nich kryją się największe możliwości" - Ralph Marston
,,Może nie najważniejsze jest chcieć iść z kimÅ› do łóżka, ale chcieć wstać nastÄ™pnego dnia rano i zrobić sobie nawzajem herbatÄ™.”
-Janusz Leon Wiśniewski