Matka Boża z Guadalupe – okreÅ›lenie Matki Bożej, która miaÅ‚a objawić siÄ™ Aztekowi Å›w. Juanowi Diego Cuauhtlatoatzinowi na wzgórzu Tepeyac, obecnie w granicach miasta Meksyk. Jak gÅ‚oszÄ… przekazy, w ostatnim dniu objawieÅ„, 12 grudnia 1531 roku dojść miaÅ‚o do powstania obrazu Matki Bożej z Guadalupe. Jest to najstarsze objawienie maryjne oficjalnie uznane przez KoÅ›ciół katolicki.
EntuzjaÅ›ci boskiego pochodzenia wizerunku wymieniajÄ… szereg jego cudownych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci [potrzebne źródÅ‚o]. WedÅ‚ug "Positio" pierwsze badania tkaniny zostaÅ‚y przeprowadzone w 1936 r. przez laureata nagrody Nobla dr. Ricardo Kuhna z Heidelbergu. Stwierdzić on miaÅ‚, że „przeanalizowane włókna nie zawierajÄ… barwników roÅ›linnych, zwierzÄ™cych ani mineralnych"[potrzebne źródÅ‚o]. Kolejne analizy przeprowadziÅ‚ w latach 1954 i 1963 prof. Francisco Camps Ribera, który nie odnalazÅ‚ „Å›ladów pÄ™dzla, ani Å›wiadectw, by tkanina zostaÅ‚a zagruntowana"[potrzebne źródÅ‚o]. „Positio" wspomina też o opublikowanej w 1974 r. książce Carlosa Salinasa „Juan Diego w oczach NajÅ›wiÄ™tszej Maryi z Guadalupe". Salinas powiada, że „płótno zostaÅ‚o zbadane przez okulistów, którzy udowodnili, że oczy Matki Boskiej wiernie oddajÄ… cechy oczu ludzkich"[potrzebne źródÅ‚o]. KolejnÄ… książkÄ™ na ten temat — „Oczy Matki Boskiej z Guadalupe" — opublikowaÅ‚ w 1981 r. José Auste Tosmann. Relacjonuje on badania komputerowe, dziÄ™ki którym „odkryto w oczach la Virgen sylwetki postaci ludzkich — grupÄ™ duchownych, postać ciemnoskórej kobiety oraz samego Juana Diego".[potrzebne źródÅ‚o] Obraz okreÅ›lany jest mianem "nieustajÄ…cego cudu" z racji na fakt, że płótno z agawy rozpada siÄ™ po kilku-kilkunastu latach od wykonania, natomiast wizerunek istnieje już od ponad 450 lat.
WedÅ‚ug „Proceso” analizÄ™ wizerunku miaÅ‚ przeprowadzić także konserwator zabytków José Sol Rosales, wypowiadajÄ…c siÄ™ na jego temat stwierdziÅ‚: nie jest on wynikiem cudu, lecz zostaÅ‚ namalowany rÄ™kÄ… ludzkÄ… z użyciem standardowych materiałów i techniki charakterystycznej dla okresu, w którym powstaÅ‚[potrzebne źródÅ‚o]. Iluzoryczne jest wedÅ‚ug niego przekonanie, że wizerunku nie dotknÄ…Å‚ upÅ‚yw czasu — Å›wiadkowie obecni przy oglÄ™dzinach mówiÄ… o widocznych uszczerbkach, on sam zaÅ› odkryÅ‚ retusze maskujÄ…ce ubytki farby oraz Å›lady pÄ™dzla[potrzebne źródÅ‚o]. Twierdzi, że obraz zostaÅ‚ wykonany na zagruntowanym płótnie, wbrew dawnemu przekonaniu, że odbiÅ‚ siÄ™ na surowej tkaninie[potrzebne źródÅ‚o]. Rosales podważyÅ‚ też koronny dowód na jego cudowne pochodzenie, wedle którego w źrenicach Matki Boskiej dostrzec można klÄ™czÄ…cÄ… postać Juana Diego: „przy zastosowaniu dużych powiÄ™kszeÅ„ obraz rozpada siÄ™ na mnóstwo bezÅ‚adnych punktów, które można interpretować wedle uznania, a przy odrobinie wyobraźni można w źrenicach la Virgen dopatrzyć siÄ™ 30 postaci[potrzebne źródÅ‚o].
[ Dodano: 2010-07-14, 12:43 ]
Oczywiscie tekst z Wikipedii*
_________________
Litania do Najśw. Głowy Jezusa
Wielkie obietnice związane z powyższym nabożeństwem!