W internecie ostatnio coraz częściej robię zakupy, bo jest to dla mnie wygodniejsze, mam większy wybór i często jest taniej niż w zwykłych sklepach. Trzeba jednak uważać i to ostatnio coraz bardziej. Sama nie zostałam oszukana, ale mam znajomego, który został oszukany przez sklep
"pilkasklep". Było to mniej więcej w czasie Euro 2012. Później zrobiło się głośno o tym sklepie i jego działalności, bo sporo ludzi zostało oszukanych. Ostatnio też jest głośno o oszustwach sklepu
"66 procent". Coraz częściej powstają sklepy, które zaraz znikają z pieniędzmi klientów. Często jest tak, że takie pseudo sklepy na początku realizują zamówienia ponieważ chcą złapać większą ilość klientów. Jak już zamówień i klientów jest więcej, firma znika z pieniędzmi klientów. Przypuszczam, że przed świętami było sporo takich sklepów, których już nie ma. Na ogół w sieci pisze się o większych oszustwach, ale sądzę, że sklepów oszukujących klientów na mniejszą skalę jest dużo. Można też "naciąć" się na podróbki. Dotyczy to w szczególności firmowych kosmetyków i perfum. Tańszych zapachów jak avon, oriflame czy yves rocher nie opłaca się podrabiać. Ale drogie, firmowe zapachy podrabiane są na masową skalę. W zeszłym roku słyszałam, że gdzieś w porcie, w Polsce, celnicy przechwycili ładunek podrabianych perfum o wartości kilku milionów złotych. Przechwycili jeden kontener, a ile takich ładunków trafi na rynek? Moim zdaniem większość. Wpadnie tylko co któryś... Nie wiem jak jest teraz, ale kiedyś na Allegro sporo podrabianych zapachów było sprzedawanych.
Przed zakupem warto więc zachować pewną ostrożność aby minimalizować ryzyko oszustwa?
- starać się kupować w sklepach, które są już długo na rynku, są sprawdzone i mają wyrobioną markę;
- jeśli sklep jest nowy, a w ofercie są produkty w "super niskich" cenach, znacznie niższych niż w pozostałych sklepach, to jest to podejrzane i lepiej nie korzystać z takich "super" okazji, bo zapłacisz dwa razy,
- każdy sklep powinien zamieścić pełne informacje dotyczące danych firmy, łącznie z NIPem, i danymi kontaktowymi,
- przed zakupem warto również przeczytać regulamin sklepu i sprawdzić czy w ogóle jest na stronie - każdy wiarygodny sklep ma regulamin;
- można również sprawdzić kontakt z obsługą sklepu; jeśli na stronie jest tylko formularz kontaktowy to jest to podejrzane; każdy sklep powinien udostępniać adresy e-mail, numery telefonów, numery komunikatorów i ewentualnie, dodatkowo formularz kontaktowy; jeśli dzwonimy do sklepu w godzinach pracy i nikt nie odbiera, to sygnał, że realizacją zamówienia też może być problem; skoro z odebraniem telefonu jest problem, to z wysyłką towaru tym bardziej;
- jeśli sklep nie udostępnia formy przesyłki "płatne za pobraniem", a więc przy odbiorze, to również jest podejrzane;
_________________
- Aktualny i następny katalog avon
- Każda piękna chwila ma swoją datę ważności