Autor
Wiadomo¶æ
Wys³any: 2009-08-24, 11:41 GÅ‚osy owadów. Zapiski mumii...
Cytat:
„GÅ‚osy owadów. Zapiski mumii”, reż. Peter Liechti, Szwajcaria 2008, Canal+, 90’, premiera 21 sierpnia, godz. 21
CzÅ‚owiek może przeżyć okoÅ‚o szeÅ›ciu tygodni bez jedzenia. Bohater filmu „GÅ‚osy owadów. Zapiski mumii” wytrwaÅ‚ 62 dni. DecydujÄ…c siÄ™ na popeÅ‚nienie samobójstwa, czterdziestoletni mężczyzna mógÅ‚ wybrać Å‚atwiejszy i mniej bolesny sposób umierania. ZdecydowaÅ‚ siÄ™ na gÅ‚odówkÄ™ - dÅ‚ugotrwaÅ‚y, wyniszczajÄ…cy proces, peÅ‚en bólu i niepewnoÅ›ci. Jako ateista nie motywowaÅ‚ swojego cierpienia żadnymi wyższymi celami. Do plecaka zapakowaÅ‚ „zestaw samobójcy”, w skÅ‚ad którego weszÅ‚y m.in. radio, kilka książek, Å›wieczki i zdecydowaÅ‚ siÄ™ na wyjazd w góry, by tam, w wybudowanym przez siebie szaÅ‚asie, w oderwaniu od ludzi i Å›wiata, w którym żyÅ‚, przekroczyć granice swego ciaÅ‚a i ducha.
Najnowszy obraz Petera Liechtiego (znanego na Å›wiecie dziÄ™ki filmowi „Signers Koffer” z 1996 r.) zdaje siÄ™ być inspirowany notatkami, jakie anonimowy, gÅ‚odujÄ…cy mężczyzna prowadziÅ‚ do Å›mierci. Warto jednak zauważyć, że bazÄ… dla materiaÅ‚u filmowego byÅ‚a nowela japoÅ„skiej pisarki Shimady Masahiko „Miira ni naru made”. Wydane w 1994 r. dzieÅ‚o literackie zostaÅ‚o stworzone w oparciu o autentyczne zapiski samobójcy, nie zmienia to jednak faktu, że pozostaje fikcjÄ…. Film Liechtiego przetwarza wiÄ™c już istniejÄ…ca fikcjÄ™, w zwiÄ…zku z czym nie można o nim mówić jako dokumencie w Å›cisÅ‚ym znaczeniu tego sÅ‚owa.
W trakcie projekcji nie poznajemy imienia ani twarzy bohatera. Obserwujemy Å›wiat z ograniczonej perspektywy umierajÄ…cego mężczyzny – rozwiÄ…zanie to jest jednÄ… z mocniejszych stron filmu. Mózg czÅ‚owieka przebywajÄ…cego na gÅ‚odówce w wyostrzony sposób odbiera otaczajÄ…cÄ… go rzeczywistość. Takie wyczulenie na każdy najdrobniejszy szmer i dotyk reżyser czyni metodÄ… na opowiedzenie historii ostatnich dni bohatera.
„GÅ‚osy owadów”, nÄ™cÄ…ce pozornÄ… sensacyjnoÅ›ciÄ…, każą szybko zmienić optykÄ™ postrzegania. Choć film nurza siÄ™ w mrokach, nie znajdziecie w nim naturalistycznych widoków rozkÅ‚adu ani zgnilizny. Prawdziwa ciemność jest bowiem domenÄ… umysÅ‚u, który zmierza jednoczeÅ›nie w stronÄ™ Å›mierci i szaleÅ„stwa. To ostatnie przejawia siÄ™ nie tylko w hipnotycznych, wizyjnych obrazach, w których roztapiajÄ… siÄ™ strzÄ™py dawnej rzeczywistoÅ›ci, ale przede wszystkim widoczne jest w jakiejÅ› niepokojÄ…cej, chorobliwej ciekawoÅ›ci Å›mierci, która cechuje bohatera.
Odejście od tradycyjnej narracji ma też niestety minusy. Zabieg polegający na jednostajnym, monotonnym odczytywaniu przez lektora dziennika samobójcy niebezpiecznie zbliża film w stronę czytania powieści: obrazy chwilami zdają zmieniać się w slajdy, a muzyka w tło. Choć może to irytować, obraz z pewnością stanowi odważną próbę zmierzenia się z trudną problematyką. Tym bardzie, że osadzony jest przecież w kulturze, która w miejsce brzydoty, przemijania i cierpienia gloryfikuje tematy związane z młodością i zdrowiem.
Anna Jastrzębska
Tylko na www.PRZEKROJ.PL
Banicja Wieczysta napisa³/a:
Czy ten, jak to określił mężczyzna "wyrafinowany sposób na samobójstwo" jest nim faktycznie, czy może jednak zwykłym szaleńczym obłędem, w który uwierzył?
Banicja Wieczysta napisa³/a:
jakie są granice wytrzymałości psychicznej i fizycznej?
Banicja Wieczysta napisa³/a:
Czy ten, jak to określił mężczyzna "wyrafinowany sposób na samobójstwo" jest nim faktycznie, czy może jednak zwykłym szaleńczym obłędem, w który uwierzył?