¯yciorys:
PrzemysÅ‚aw Gintrowski urodziÅ‚ siÄ™ 21 grudnia 1951 roku w Stargardzie SzczeciÅ„skim, jest polskim bardem, kompozytorem i muzykiem. W mÅ‚odoÅ›ci jako harcerz I Warszawskiej Drużyny Harcerskiej zwanej "CzarnÄ… JedynkÄ…" uczyÅ‚ siÄ™ piosenek antyreżimowych - od poczÄ…tku byÅ‚ nastawiony zdecydowanie przeciwko ustrojowi wówczas panujÄ…cemu. ByÅ‚ współorganizatorem Harcerskiej RozgÅ‚oÅ›ni Muzycznej w Liceum OgólnoksztaÅ‚cÄ…cym im. Tadeusza Rejtana- pierwsza jej emisja nastÄ…piÅ‚a 25 maja 1966, rok później rozgÅ‚oÅ›nia miaÅ‚a już wÅ‚asne pomieszczenie (współpracowaÅ‚a z Polskim Radiem) W 1968 PrzemysÅ‚aw Gintrowski wpadÅ‚ na pomysÅ‚ utworzenia zespoÅ‚u muzycznego. „MiÄ™dzy Niebem a ZiemiÄ…”, którego zostaÅ‚ liderem. Zespół ten graÅ‚ poczÄ…tkowo kompozycje The Doors, Rolling Stones, Animals, Procol Harum, wkrótce zaczÄ™to tworzyć wÅ‚asne kompozycje – pisano muzykÄ™ do wierszy A. Asnyka, J. Tuwima, B. LeÅ›miana, K. I. GaÅ‚czyÅ„skiego. Zespół przetrwaÅ‚ do 1971 roku.
Przemysław Gintrowski miał marzenie by zostać inżynierem, dlatego wybrał się na Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Po zdobyciu tytułu inżyniera, w 1973 roku rozpoczął studia- kierunek fizyka - na Uniwersytecie Warszawskim. W swoim życiu przez półtora roku był nawet nauczycielem w dwóch warszawskich liceach.
W 1976 roku po raz pierwszy wystÄ…piÅ‚ publicznie. SwojÄ… piosenkÄ… „Epitafium dla Sergiusza Jesienina” wygraÅ‚ przeglÄ…d piosenki studenckiej w „Riwierze”. NastÄ™pnie wraz ze zmarÅ‚ym w 2004 roku wielkim poetÄ…, kompozytorem i pieÅ›niarzem Jackiem Kaczmarskim i pianistÄ… Zbigniewem £apiÅ„skim przygotowaÅ‚ oraz zrealizowaÅ‚ program poetycki „Mury”. TytuÅ‚owa piosenka tego programu staÅ‚a siÄ™ swoistym przebojem – byÅ‚a hymnem Sierpnia 80, stajÄ…c siÄ™ tym samym nieformalnym hymnem SolidarnoÅ›ci. W 1980 powstaÅ‚ kolejny wspólny program tria – „Raj”. W 1981 roku z Jackiem Kaczmarskim otrzymaÅ‚ II nagrodÄ™ w konkursie kabaretowym za „Epitafium dla WÅ‚odzimierza Wysockiego”w Opolu, a także nagrodÄ™ na wrocÅ‚awskim PrzeglÄ…dzie Piosenki Aktorskiej . W październiku tegoż roku centrala zwiÄ…zkowa CFDT zaprosiÅ‚a bardów polskiej antykomunistycznej opozycji do Francji na tournee. Gintrowski i £apiÅ„ski wrócili do Polski by odwoÅ‚ać koncerty (tournee po Francji przedÅ‚użaÅ‚o siÄ™, – ich wystÄ™py cieszyÅ‚y siÄ™ ogromnÄ… popularnoÅ›ciÄ…) ale nie zdoÅ‚ali już doÅ‚Ä…czyć do Kaczmarskiego. Odmówiono im paszportów, a stan wojenny wprowadzony w Polsce 13 grudnia 1981 na dÅ‚ugo rozdzieliÅ‚ artystów.
W tymże stanie wojennym PrzemysÅ‚aw Gintrowski rozpoczÄ…Å‚ samodzielnÄ… dziaÅ‚alność artystycznÄ… w tzw. "drugim obiegu kulturalnym". KoncertowaÅ‚ głównie w domach, a także miÄ™dzy innymi w pomieszczeniach Muzeum Archidiecezji. Publiczność masowa poznaÅ‚a go jako autora gÅ‚oÅ›nej (w obu znaczeniach tego sÅ‚owa) muzyki do filmu "Matka Królów", a później dużo lżejszej muzyki do serialu StanisÅ‚awa Barei "Zmiennicy". Jest też twórcÄ… muzyki do licznych filmów i spektakli teatralnych. WspółczeÅ›nie kojarzony przez mÅ‚ode pokolenie głównie z "KoÅ‚ysankÄ…" do filmu "Tato" w reżysersi M. ¦lecickiego. W tym miejscu warto powiedzieć, że w trakcie realizacji nagraÅ„ muzyki do filmu „Matka Królów” nielegalnie udaÅ‚o mu siÄ™ nagrać w studiu paÅ„stwowej telewizji pÅ‚ytÄ™ „PamiÄ…tki”, wydanÄ… później przez drugoobiegowe wydawnictwa. Z kolei w studio nagraniowym Akademii Muzycznej w Warszawie, przy pomocy Jacka SzymaÅ„skiego, nagrany zostaÅ‚ program „Raport z oblężonego miasta”, w którym znalazÅ‚y siÄ™ piosenki do tekstów miÄ™dzy innymi Zbigniewa Herberta i Tomasza Jastruna.
PrzemysÅ‚aw Gintrowski tak wspomina tamten czas: „Program „PamiÄ…tki” powstaÅ‚ w 1982 roku. WykonywaÅ‚em go głównie w Muzeum Archidiecezji. Tak samo jak koncerty, sama rejestracja tego recitalu skażona byÅ‚a duchem czasu – nagrywaÅ‚em go w różnych studiach paÅ„stwowych, przy okazji innych realizacji, choć treÅ›ci Å›piewanych utworów nie byÅ‚y zgodne z koncepcjÄ… historii ówczesnego paÅ„stwa. „PamiÄ…tki” zaÅ› mówiÄ… wÅ‚aÅ›nie o historii. Można jÄ… w tych piosenkach odczytywać dosÅ‚ownie, przypisujÄ…c do konkretnych lat i wydarzeÅ„. JeÅ›li jednak jest prawdÄ…, że historia zwykÅ‚a siÄ™ powtarzać, program stanie siÄ™ wÅ‚asnoÅ›ciÄ… okresu, ironicznie dziÅ› okreÅ›lanego, martyrologicznym.”
Gintrowski w przejmujÄ…cy sposób interpretowaÅ‚ teksty „KsiÄ™cia Poetów” czyli Zbigniewa Herberta, który w swoisty sposób staÅ‚ siÄ™ nieformalnym "tekÅ›ciarzem" barda. Mimo to, w latach 80 przygotowaÅ‚ przy współpracy z Jerzym Czechem program „Kamienie” opowiadajÄ…cy losy postaci historycznych. Ten recital wykonywany byÅ‚ przez Gintrowskiego z parateatralnÄ… ruchomÄ… scenografiÄ… (wykorzystano nowatorskie efekty Å›wietlne) dziÄ™ki nawiÄ…zanej współpracy ze zdolnym reżyserem mÅ‚odego pokolenia – Leszkiem MÄ…dzikiem. Ostatecznie „Kamienie” zostaÅ‚y nagrane dopiero latem 1991 roku.
W tym też roku już po powrocie Jacka Kaczmarskiego z przymusowej emigracji, Trio, które zostaÅ‚o na nowo wskrzeszone nagraÅ‚o w Teatrze Dramatycznym w BiaÅ‚ymstoku program „Mury w Muzeum Raju” – wybór najaktualniejszych piosenek sprzed lat. W 1993 roku trio zrealizowaÅ‚o nowy autorski program, dotykajÄ…cy egzystencjalnych problemów jednostek ludzkich: „Wojna postu z karnawaÅ‚em”. Po koncertach i wspólnym tournee trio znów przerwaÅ‚o współpracÄ™, nie nagrywajÄ…c wiÄ™cej wÅ‚asnych programów, Kaczmarski wyjechaÅ‚ do Australii, Gintrowski z kolei zajÄ…Å‚ siÄ™ komponowaniem muzyki do filmów .
W 2000 roku Gintrowski wydaÅ‚ pÅ‚ytÄ™ „Odpowiedź” – znalazÅ‚y siÄ™ na niej 16 piosenek, tylko do wierszy Zbigniewa Herberta.
Kiedy Jacek Kaczmarski dowiedziaÅ‚ siÄ™ o swojej strasznej chorobie:rak mięśnia, na którym z jednej strony wspiera siÄ™ przeÅ‚yk, a z drugiej krtaÅ„, Gintrowski bez wahania wziÄ…Å‚ udziaÅ‚ w koncertach charytatywnych na rzecz przyjaciela. Jacek Kaczmarski miaÅ‚ caÅ‚y czas nadziejÄ™ na odzyskanie gÅ‚osu i powrót do ukochanej pracy artystycznej stosujÄ…c nowatorskie leczenie, jak siÄ™ okazuje później – nieskuteczne... Kaczmarski zmarÅ‚ 10 kwietnia 2004 roku.
Przemysław Gintrowski związał się z Warszawską Szkołą Filmową , w której jest wykładowcą muzyki filmowej.
Dyskografia:
Psalmy ( 1977 )
Requiem ( 1979 )
Mury ( 1980 )
PamiÄ…tki ( 1983 )
Live ( 1985 )
Raport z oblężonego miasta [wersja nieoficjalna] ( 1986 )
Raport z oblężonego miasta ( 1990 )
Nie chcemy uciekać ( 1990 )
Raj ( 1991 )
Muzeum ( 1991 )
Mury w Muzeum Raju ( 1991 )
Kamienie ( 1991 )
Wojna postu z karnawałem ( 1993 )
Odpowiedź ( 2000 )
Pokolenie ( 2003 )
Tren ( 2008
(gintrowski.art.pl)
Kilka przykładowych utworów:
http://www.wrzuta.pl/audi...owiedz_-_wcfmp3 'Odpowiedź'
http://chrisgo.wrzuta.pl/...i_-_kataryniarz 'Kataryniarz'
http://www.wrzuta.pl/audi...my_uciekac_stad ' A my nie chcemy'
http://szaga.wrzuta.pl/au...e_spotkanie_z_m 'Tajne spotkanie z M.'
http://szaga.wrzuta.pl/au...nski_gintrowski 'Pokolenie' (tutaj wykonanie w Trio)
http://www.wrzuta.pl/audi...la_s._jesienina 'Epitafium dla Sergiusza Jesienina'
i wiele innych...
A co Wy sądzicie i jego twórczości?